Fietsen werkt!

Welkom bij Fiets&Werk, koepel van sociale fietsondernemingen. Fietsmobiliteit en sociale tewerkstelling: daar staan wij voor! Samen met onze leden in Vlaanderen en Brussel beheren we fietspunten aan stations. Maar we bieden ook fietsen aan voor werknemers, toeristen, studenten of scholieren, telkens op maat van de klant.

Terug naar overzicht »

Fietspunt Zottegem

Foto: FIETSenWERK
Foto: FIETSenWERK

Sinds januari 2010 baat vzw Groep INTRO Oost-Vlaanderen het fietspunt in Zottegem uit, in samenwerking met de stad en de NMBS-Holding. Tijdens de eerste maanden verzorgden de fietspuntmedewerkers het toezicht op en onderhoud van de fietsenstallingen aan het station. Op 20 mei 2010 werd het fietspunt officieel aan het publiek voorgesteld en sindsdien is het ook volledig operationeel. Dat wil zeggen dat fietsgebruikers er nu ook terecht kunnen voor fietsverhuur en kleine herstellingen volgens het thuiskomprincipe.

 

Ligging & contact

Het fietspunt is gelegen aan het treinstation van Zottegem.

Stationsplein 12
9620 Zottegem
T: 0476 46 53 43
F: /
E:
W: www.groepintro.be

 

Openingstijden

Het fietspunt is elke werkdag geopend van 11u tot 19u.

 

Dienstverlening

  • Toezicht op en onderhoud van fietsenstallingen

    De medewekers van het fietspunt maken dagelijks meedere rondgangen in de fietsenstallingen in en rond het station. Daarbij ruimen ze zwerfvuil op en manen ze eigenaars van verkeerd gestalde fietsen aan om hun tweewieler correct in de rekken te plaatsen. Fietswrakken en weesfietsen worden op geregelde tijdstippen verwijderd. De toezichters zijn ook steeds aanspreekbaar voor alle vragen en problemen i.v.m. het fietsgebeuren.

  • Fietsherstel volgens het thuiskomprincipe

    Het fietspunt heeft als doel het fietsgebruik te stimuleren door een goede dienstverlening aan te bieden. Het voorthelpen van gestrande fietsers hoort daar uiteraard bij. Dat wil echter niet zeggen dat zomaar elke herstelling uitgevoerd wordt. Om een duidelijke afbakening te maken, werkt het fietspunt volgens het zogenaamde 'thuiskomprincipe'.

    Het thuiskomprincipe bepaalt wie gebruik kan maken van de dienstverlening en welke herstellingen onder die dienstverlening vallen. De hersteldienst is een service om gestrande fietsers voort te helpen, zodat ze toch veilig en reglementair thuis kunnen komen met de fiets. Het gaat dus vooral om kleine herstellingen zoals het plakken van een band, het herstellen van een licht of ketting,... Voor grote herstellingen verwijzen de medewerkers van het fietspunt door naar de traditionele fietsenmaker.

    In het fietspunt hangt een lijst uit met de prijzen voor de verschillende herstellingen.

 

  • Fietsverhuur

    In het fietspunt kan iedereen terecht om een fiets te huren. Dat kan voor een verhuurtermijn van een halve dag tot een huurcontract voor een volledig jaar waarbij het onderhoud inbegrepen is.

    Er is een prijslijst beschikbaar in het fietspunt. Studenten genieten van voordelige tarieven!

    In samenwerking met de Toeristische Dienst Oost-Vlaanderen beidt het fietspunt ook fiets- (netwerk) kaarten aan van de streek.

     

    • Extra diensten

      Voorlopig biedt het fietspunt enkel het minimum dienstenpakket van stallingenonderhoud, verhuur en herstel aan. De medewerkers staan evenwel klaar om de opmerkingen en noden van de klanten te noteren, zodat er in de toekomst op ingespeeld kan worden met een eventuele uitbreiding van het dienstenaanbod.

      Vanaf mei 2011 kan je in het fietspunt terecht voor het kenmerken van je fiets. Er kan gekozen worden om je fiets om de traditionele manier te graveren of om je fiets te labelen met een aluminium plaatje. In beide gevallen wordt je persoonlijke rijksregister nummer gebruikt als kenmerk.